سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخذ تابعیت کشور کانادا

اخذ تابعیت کشور کانادا

از آنجای که همه ساله افراد فراوانی برای تابعیت کشور کانادا اقدام می نمایند باید اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشند که در این مقاله به برخی  از آنها اشاره می نماییم. کشور کانادا کشوری است که در شمال قاره ی آمریکای شمالی قرار دارد و از نظر مساحت چهارمین کشور پهناور جهان است.

کشور کانادا از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی امتداد دارد و از نظر عرضی این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس ارام امتداد دارد. کشور کانادا با کشور آمریکا هم مرز است و مرزی که بین این دو کشور قرار دارد طولانی ترین مرز زمینی است.

این کشور به دلیل همسایگی اش با ایالات متحده بسیاری از سیاست های اقتصادی و استاندارد های زندگی اش مشابه ایالات متحده است. از طرفی این کشور توانسته طی دهه های گذشته پیشرفت های خوبی در زمینه های اقتصادی داشته باشد و به سرعت در این زمینه پیشرفت کند و نرخ بیکاری را به سرعت کاهش دهد. به همین دلیل افراد بسیاری علاقه مندند برای ادامه ی زندگی خود به کشور کانادا مهاجرت کنند و تابعیت این کشور را بگیرند.

تعریف تابعیت در قانون شهروندی کشور کانادا

طبق قانون شهروندی کشور کانادا برای این که فردی شهروند کشور کانادا محسوب شود باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

1.    فردی شهروند کشور کانادا محسوب می شود که در کشور کانادا به دنیا آمده باشد البته لازم به ذکر است این قانون شامل افرادی که پدر و مادرشان شهروند کشور کانادا نیستند و یا اقامت دائم کشور کانادا را نداشته باشند و یا یکی از والدین فرد برای ماموریت دیپلماتیک به کشور کانادا آمده باشد، نمی شود.

2.    اگر فردی در خارج از خاک کشور کانادا متولد شود ولی از طریق مهاجرت و یا پناهندگی اقامت کشور کانادا را گرفته باشد به واسطه ی یک سری از قوانین کانادا می تواند تابعیت کشور کانادا را بگیرد.

3.    اگر فردی در خارج از خاک کشور کانادا متولد شود اما یکی از والدین او شهروند کشور کانادا باشد تبعه ی کشور کانادا محسوب می شود. البته این قانون یک استثنا دارد و آن این است که اگر والدین این فرد شهروند کانادا محسوب می شوند باید این شهروندی را به واسطه ی تولد در خاک کشور کانادا و یا مهاجرت به کشور کانادا کسب کرده باشند. اگر والدین این فرد نیز خارج از خاک کشور کانادا متولد شده باشند و هنگام تولد شهروند کشور کانادا شده باشند دیگر فرزند آن ها شهروند کانادا نمی شود. در قانون به والدین این فرد نسل اول گفته می شود. و به خود فردی از والدین نسل اول متولد شده باشد نسل دوم گفته می شود. این محدودیت برای افرادی اعمال شده است که از تاریخ 17 آوریل 2009 متولد شده باشند و پدر و مادر این فرد در ماموریت دولتی در خارج از کشور کانادا نبوده باشند.

نکته

اما اگر کسی مقیم کشور کانادا باشد و برای تابعیت کشور کانادا درخواست دهد دولت برای این که شرایط این فرد را مورد بررسی قرار دهد از 4 سال قبل محل زندگی او را مورد بررسی قرار می دهد اگر این فرد سه سال از چهار سال گذشته را در کشور کانادا اقامت داشته و مقیم کشور کانادا بوده است و شرایط زیر را داشته باشد درخواست او برای تابعیت کشور کانادا مورد پذیرش قرار می گیرد:

شرایط برای درخواست تابعیت کشور کانادا

  • فرد متقاضی که درخواست تابعیت کشور کانادا را می دهد حداقل باید 18 سال سن داشته باشد.
  • فرد متقاضی باید در امتحان شهروندی که از او گرفته می شود قبول شود و نمره ی لازم را کسب کند. لازم به ذکر است افرادی که بالای 55 سال سن دارند نیازی نیست در این امتحان شرکت کنند و از این امتحات معافند.
  • فرد متقاضی باید مدارک لازم جهت گرفتن تابعیت کشور کانادا و تقاضانامه ی خود که نشان دهنده ی تقاضای او برای گرفتن تابعیت کشور کاناداست را نیز باید ارائه دهد.
  • اگر فرد متقاضی طی مدتی که قبل از درخواست تابعیت خود در کشور کانادا اقامت داشته به جرمی محکوم شد یا به زندان افتاد جرم او به اندازه ای بزرگ نباشد که نتواند تابعیت کشور کانادا را بگیرد.
  • اگر فرد متقاضی طی مدت اقامت خود در کشور کانادا زندانی شده باشد و اگر روزهای زندانی شدن او را از روزهای اقامتش کم کنیم حداقل 1095 روز یا سه سال را خارج از زندان باید در کشور کانادا اقامت داشته باشد.
  • اگر سن فرد متقاضی بین 18 تا 54 سال است باید با یکی از زبان های رسمی کشور کانادا که زبان انگلیسی و زبان فرانسوی است آشنایی داشته باشد و بتواند در امتحانی که از او گرفته می شود نمره ی لازم را کسب کند.
  • اگر فرد متقاضی بالای 14 سال سن دارد باید در مراسمی تحت عنوان سوگند شهروندی شرکت کند. اما افرادی که زیر 14 سال سن دارند نیازی نیست در این مراسم شرکت کنند و از شرکت در این مراسم معافند.
  • فرد متقاضی باید اقامت دائم کشور کانادا را داشته باشد.
  • فرد متقاضی برای گرفتن تابعیت کشور کانادا باید از حقوق و وظایف شهروندان کانادایی آگاهی داشته باشد.

نکته

البته افرادی که  زیر 18 سال سن دارند و پدر و مادرشان بتوانند شهروند کشور کانادا شوند و تابعیت کشور کانادا را بگیرند به طور خودکار شهروند کشور کانادا محسوب می شوند فقط والدین این فرد باید در هنگام درخواست تابعیت خود برای کشور کانادا مدارک و فرم های لازم برای فرزند خود را نیز ارائه دهند.

تفاوت بین اقامت دائم و تابعیت کشور کانادا

اما حال که حرف از اقامت دائم و تابعیت کشور کانادا به میان آمد شاید برای بسیاری سوال پیش بیاید که تفاوت این دو چیست و اصلا این دو تفاوتی هم دارند.

بسیاری گمان می کنند که تفاوتی بین اقامت دائم و گرفتن تابعیت یک کشور وجود ندارد و در واقع داشتن تابعیت یک کشور و اقامت دائم در یک کشور هر دو به یک معناست. اما این تصور اشتباه است زیرا اقامت دائم و داشتن تابعیت در کنار شباهت هایی که به هم دارند تفاوت هایی نیز با هم دارند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

اقامت دائم کشور کانادا:

داشتن اقامت دائم کشور کانادا به این معناست که تبعه ی خارجی که با داشتن شرایطی می تواند در کشور کانادا کار، تحصیل و زندگی کند. این فرد از آن جا که اقامت دائم کشور کانادا را دارد نیازی نیست که زمانی که از کشور کانادا خارج می شود در برگشت دوباره به این کشور، از ویزا استفاده کند، بلکه به این افرادی کارتی با عنوان Permanent Resident Card داده می شود که می توانند بدون داشتن ویزا پس از برگشت از کشوری خارجی به خاک کشور کانادا وارد شوند.

تابعیت کشور کانادا:

داشتن تابعیت کشور کانادا بدین معناست که فردی که دارای تابعیت کشور کانادا است کانادایی است و شهروند کشور کانادا محسوب می شود و یا اگر فرد کانادایی نیست طی مراحلی قانونی توانسته تابعیت کشور کانادا را بگیرد و از مزایا و حقوق شهروندان کشور کانادا همچون فردی کانادایی بهره مند شود.

همان طور که قبلا هم گفتیم بسیاری به دلیل شباهت هایی که میان داشتن تابعیت کشور کانادا و داشتن اقامت دائم در این کشور وجود دارد فکر می کنند این دو به این معنا هستند که همان طور که گفتیم این تصور اشتباه است. اما این شباهت ها که در زمان حضور فرد دارای اقامت دائم کشور کانادا و فرد دارای تابعیت کشور کانادا در کشور کانادا بیشتر حس می شود عبارتست از:

  • هم فردی که اقامت دائم کشور کانادا دارد و هم فردی که تابعیت کشور کانادا را دارد می تواند در هر جای کشور کانادا که بخواهد زندگی کند.
  • فردی که اقامت دائم کشور کانادا را دارد می تواند مانند فردی که تابعیت کشور کانادا را دارد در هر جای کشور کانادا که بخواهد کار کند.
  • هم فردی که اقامت دائم کشور کانادا را دارد و هم فردی که تابعیت این کشور را دارد از مزایای دولتی و استانی بهره مند می شوند.
  • فردی که اقامت دائم کشور کانادا را دارد مانند فردی که تابعیت این کشور را دارد می تواند در هر جای کشور کانادا که بخواهد تحصیل کند.
  • هر دو این افراد از اغلب حقوقی که در قوانین دولتی و استانی برای آن ها تعریف شده است بهره مند می شوند.

تفاوت های تابعیت و اقامت

  • اگر فردی تابعیت کشور کانادا را داشته باشد می تواند به راحتی از خاک این کشور خارج شود و بدون کسب اجازه از هیچ احدی دوباره به خاک این کشور وارد شود و از همه مهم تر فردی که تابعیت کشور کانادا را دارد را نمی توان از خاک این کشور خارج کرد ولی فردی که اقامت دائم این کشور را دارد را می توان تحت شرایطی از این کشور اخراج کرد.
  • فردی که تابعیت کشور کانادا را دارد می تواند در انتخابات استانی و فدرالی شرکت کند در حالی که فردی که اقامت دائم دارد چنین حقی ندارد.
  • فردی که اقامت دائم کشور کانادا را ندارد نمی تواند در مشاغل حساس دولتی استخدام شود ولی فردی که تابعیت کشور کانادا را دارد می تواند در این مشاغل استخدام شود.

انواع تابعیت کشور کانادا

به طور کلی دو نوع تابعیت برای افرادی که می خواهند تابعیت کشور کانادا را بگیرند تعریف شده است که عبارت است از:

  • افرادی که به واسطه ی تولد از پدر و مادری کانادایی شهروند کشور کانادا محسوب می شوند.
  • افرادی که به واسطه ی سایر روش های قانونی تابعیت کشور کانادا را دریافت می کنند.

در ادامه با انواع روش های قانونی که می توان تابعیت کشور کانادا را گرفتن آشنا می شویم.

روش های گرفتن تابعیت کشور کانادا

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید تابعیت کشور کانادا را بگیرید ولی شرایط و مطالب گفته شده در بالای  برای تان صدق نمی کند باید بدانید که روش های دیگری نیز برای گرفتن تابعیت کشور کانادا وجود دارد که این روش ها عبارتند از:

1.    گرفتن تابعیت و اقامت از طریق فرزند خواندگی

در مورد گرفتن اقامت از طریق فرزند خواندگی باید بگوییم که هیچ قانونی در مورد افرادی که توسط پدر و مادری کانادایی به فرزند خواندگی گرفته می شود وجود ندارد.

اما طبق قانونی که در سال 2001 وضع شده و لازم اجرا نیز هست افراد بزرگسالی که قبلا توسط پدر و مادری کانادایی به فرزند خواندگی پذیرفته شده اند می توانند بدون داشتن اقامت در کشور کانادا تابعیت کشور کانادا را بگیرند.

البته 5 سال بعد یعنی در سال 2006 دولت کشور کانادا به مجلس این کشور پیشنهاد داد که قانون دادن تابعیت به افراد از طریق فرزند خواندگی را اصلاح کند.

2.    گرفتن تابعیت و اقامت از طریق تولد در خاک کشور کانادا

افرادی که از سال 1947 در خاک کشور کانادا متولد می شوند از طریق اصل خاک تبعه ی کشور کانادا محسوب می شوند و می توانند تابعیت کشور کانادا را بگیرند.

البته لازم به ذکر است فرزند دیپلمات های خارجی که در کشور کانادا زندگی می کنند مثلا اگر پدر یا مادری طفلی سفیر کشوری خارجی در کشور کانادا باشد و فرزندش در کشور کانادا متولد شود فرزندش از طریق تولد در کشور کانادا تبعه ی این کشور محسوب نمی شود و نمی تواند تابعیت کشور کانادا را از این طریق بگیرد.

3.    گرفتن تابعیت از طریق اصل خون

اصل خون شامل افرادی می شود که  از 15 فوریه سال 1977 خارج از خاک کشور کانادا و از پدر و مادری کانادایی متولد می شوند. اما اگر والدین این فرد نیز از طریق اصل خون تابعیت این کشور را گرفته باشند برای این که این فرد تابعیت کشور کانادا را از دست ندهد باید تا قبل از سن 28 سالگی برای گرفتن تابعیت کشور کانادا برای خود اقدام کند.

اما اگر فردی بین سال های 1947 تا 15 فوریه سال 1977 از پدر و مادری کانادایی و در خارج از خاک این کشور متولد شده باشد باید تا قبل از دو سالگی این فرد، والدین او تولد او را از طریق دولت کانادا ثبت کنند و گرنه این فرد نمی تواند تابعیت کشور کانادا را بگیرد و تابعیت این کشور را از دست خواهد داد. اما اگر والدین این فرد تولد او را تا قبل از سن 2 سالگی فرزند خود از طریق دولت کشور کانادا ثبت نکردند و بخواهند تابعیت کشور کانادا را برای فرزند خود بگیرند می توانند از طریق ثبت تولد با تاخیر اقدام کنند و تابعیت فرزند خود را بگیرند.